Jump to content

Dziesięć sfirot


kaballa

Recommended Posts

Według kabalistów rzeczywistość składa się z 10 sfirot, które różnią się od siebie głębokością zanurzenia w naszej chęci otrzymywania. „Dziesięć sfirot (hebr. "dziesięć blasków") tworzą porządek składający się z pięciu części. Te części z kolei tworzą punkt świata Nieskończoności.”

 

"tak jak nasz intelekt posługuje się literami alfabetu, żeby studiować to, co ten świat ma do zaoferowania, tak nasze kelimy posługują się dziesięcioma sfirotami, by studiować to, co mają do zaoferowania światy duchowe" z "kabały ujawnionej" M.L.

Cztery etapy Światła obejmują sfroty:

Keter – etap zerowy

Chochma

Bina

Chesed

Gwura

Trferet/Zeir Anpin

Necach

Hod

Jesod

Malchut

Nauka o 10 sfirotach zawarta jest bardzo szczegółowo w księdze TES , czyli w „Talmud Eser ha-Sfirot” J. Aszlaga, którą kabaliści studiują wspólnie;

 

Wolę zacytować, niż sama pisać, nie mam takich osiągnięć wysokich jak kabaliści, którzy o tym napisali, dlatego by uniknąć błędów poniżej wklejam fragmenty art. „Postrzeganie pragnień”. Dla mnie to są tak niebywale trudne tematy, ale tak bardzo fascynujące, że aż słów mi brakuje czasem. Jeśli ktoś pragnie poznać jedynie technikę, odsyłam do TES

 

„W sumie jest dziesięć Sefir, to znaczy: dziewięć poziomów światła plus jedno Malchut, które jest pragnieniem otrzymywania. Malchut jest duszą lub inaczej prawdziwym stworzeniem, które odczuwa, że chce otrzymywać i rozkoszować się światłem. Malchut zaczyna otrzymywać światło, a wraz z światłem, otrzymuje właściwości tego światła. Nawet w naszym świecie wiemy, że każdy rodzaj wpływu na nas, tworzy naszą własną myśl, refleksję wewnątrz nas. To samo dzieje się w Malchut, kiedy otrzymuje ono światło z dziewięciu wyższych Sefir.

 

Widzimy, że pojedyncza egoistyczna konstrukcja Malchut, zyskuje dziewięć dodatkowych altruistycznych właściwości światła w sobie, przez otrzymywanie światła z dziewięciu Sefir światła. Zewnętrzna informacja nie zostaje zniekształcona tak jakby przechodziła przez dziewięć altruistycznych właściwości Malchut, ponieważ nie ma egoistycznych barier. To światło staje się tylko odrobinę mniejsze. Zmniejsza się ono, żeby dusza mogła zostać optymalnie nim wypełniona, a także po to, aby ochronić ją przed przepełnieniem, które powodowałoby również cierpienie.

Jednakże, jest jeszcze jedna część Malchut, która nie jest dziesiątą częścią i która otrzymuje altruistyczne właściwości od światła i upodabnia się do niego w jej pragnieniu oddawania. Co więcej, jest jeszcze dodatkowa część w Malchut, która kompletnie nie jest w stanie postrzegać właściwości światła, a zatem nie może się zmienić. Ta część nazywana jest "Lev ha-Even" lub "kamienne serce".

 

Nasza praca polega na tym by pozostawić tą część Malchut w tyle - tą, którą nazywamy naszym "Ja"; na tym by przestać pracować z nią, ponieważ ona zawsze pozostanie egoistyczna, aż do końca naprawy i przybycia mesjasza - Maschiach. Dlatego, konieczne jest wykonanie ograniczenia (Cimcum Alef) na tej części Malchut; To znaczy, nie korzystanie z niej w żaden sposób.

 

Malchut, czy inaczej dziesiąta Sefira, jest tą częścią Malchut, która otrzymała właściwości światła i była zdolna odczuć właściwości światła, które ją wypełniło. Dlatego, jest zdolna przekształcić się - musi stopniowo transformować się i zacząć działać w ten sam sposób co światło. Żeby skutecznie doprowadzić właściwości światła do Malchut, wykonany został mechanizm zwany "Szwira", to znaczy rozbicie lub wybuch. Jako konsekwencja tego mechanizmu, właściwości pierwszych dziewięciu Sefir przenikają do Malchut.

 

Lecz nie wystarcza tego by zrozumieć, że właściwości światła i Malchut są wzajemnie przeciwne. Malchut musi działać w ten sam sposób co światło; musi stać się równoważna z dziewięcioma Sefirami. Jednakże, jak może zrobić to, jeżeli światło nie dotrze do jej wnętrza w ogóle? By osiągnąć ten cel, dokonało się rozbicie (Szwirat) Kelim, inaczej rozbicie pragnienia. Dokonano tego drogą "wybuchu światła", które przechodzi przez wszystkie dziewięć Sefir i dociera do Malchut. Teraz, Malchut zmieszane jest i splecione z wszystkimi pozostałymi dziewięcioma Sefirami. Nazywa się to "Szwirat ha-Kelim" lub inaczej grzesznym upadkiem.

 

Po wykonaniu Szwirat Kelim, uformowały się cztery rodzaje pragnień. Są to: a) czyste, prawdziwe altruistyczne pragnienia, które były obecne w pierwszych dziewięciu Sefirach, B) altruistyczne pragnienia, które zmieszały się z pragnieniami egoistycznymi, c) egoistyczne pragnienia, które zostały zmieszane z altruistycznymi, i d) czyste, prawdziwe egoistyczne pragnienia. W ten sposób, dwa rodzaje pragnień, czyste altruistyczne i czyste egoistyczne, upadły podczas Szwirat Kelim i zmieszały się wzajemnie, tworząc teraz dwa dodatkowe rodzaje pomieszanych pragnień.”

Link to post
Share on other sites

Noren, można wiedzieć co nazywasz dostatkiem w życiu fizycznym, bo temat może sie bardzo rozwinąć, jeden element jakby fraktalnie powoduje powstawanie kolejnych, a te dalszych :) ekspresja pełna tajemnic i siły

Właściwie altruizm jest tylko tym 1% czegoś znacznie większego, ale nie wiem, na ile chcesz o tym rozmawiac :)

Co do sfirot i ich przechodzenia, to chyba kazdy świat ma swoją 10 :) więc mamy kilka światów, mamy co przechodzic

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...