Jump to content

Palo Kimbiza


Laguz
 Share

Recommended Posts

Czym jest Palo Kimbiza? Ten kult wywodzi się z Kongo skąd zawędrował na Haiti oraz Kubę. Palo Kimbiza wywodzi się z tradycyjnego kultu Kongo zwanego Palo Mayombe. Różnica pomiędzy Palo Mayombe a Kimbiza jest taka, że Mayombe, jest to kult ortodoksyjny duchów zwanych Nkisi, których sigile zwane Firma są bardzo podobne do znanych z Voudou Ve-Ve. Wszystkie kulty wywodzące się z Afryki z takich krajów jak Kongo, Zair, Angol, Sambia, Namibia spotkały się na Haiti, gdzie tamtejsi szamani określili ich magiczne znaczenie, zostały one nazwane i opisane, a ich przekaz był przekazywany z pokolenia na pokolenie.

 

 

 

Usystematyzowanie tych kultów doprowadziło do powstania kilku systemów – jeden z nich związanych z duchami, które według przekazów są szybsze w sensie działania, kiedy szaman je wzywa i zadaje im konkretne pytanie lub prośbę to Voodoo. Voodoo jest religia i systemem magicznym związanym z tymi duchami, które zyskały wdzięczną nazwę Loa. Są to duchy związane z żywiołem powietrza i dlatego utożsamia się to z ich szybkością.

 

Kolejnym kultem wywodzącym się z tego samego regionu jest Palo Mayombe – jest to kult duchów zwanych Nkisi. Osoba zajmująca się Palo lub kapłan to Tata. Tak samo jak w voudou mamy panteon duchów, który nosi nazwę Rada tak w Palo mamy Zarabanda. Zarabands są to duchy pozytywne natury niebieskiej które są zazwyczaj wykorzystywane przez paleros.

Głownym duchem o naturze mrocznej jest tutaj El Christo Negro, który zarządza światem podziemi.

 

Z czasem kulty te stawały się przedmiotem zainteresowania szerszego grona praktykujących

i wydostały się poza granice Haiti wędrując do Ameryki Południowej a stamtąd do USA.

Ekspansja tych systemów magicznych doprowadziła do ich zetknięcia z tradycja ezoteryczną całego świata i wymieszania się elementów.

Tak narodziło się Palo Kimbiza – Kimbiza w odróżnieniu od Mayombe, nie jest ortodoksyjne i jest to mieszanina kultów haitańskich, południowo – amerykańskich oraz innych tradycji ezoterycznej. I choć przetrwał tutaj oryginalny system rytualny związany z duchami Nkisi, bo wykorzystywany jest tutaj proces wzywania duchów do naczynia zwanego Nganga i którego specjalne przygotowanie wymaga poczynienia sporych przygotowań.

Ngangę wypełnia się ziemia cmentarza, wymieszaną z szczątkami zwierząt takich jak kogut czy gołąb, w ziemię wbija się krzyż zrobiony z kości ( choć coraz częściej spotykać można krucyfix zwyczajny np. kupiony w sklepie z dewocjonaliami). Krucyfix jest przeważnie przyozdobiony skórą węża, a na jego ramieniu jest głowa węża. Przed krucyfixem umieszcza się czaszkę ( najlepiej ludzką) .

To, co wyróżnia też Kimbiza od Mayombe, to nie zagłębianie się tak bardzo w ciemna stronę, natomiast stworzyło swój własny system rytualny polegający na korzystaniu z całego panteonu Ifa czyli wszystkich duchów znanych paleros.

 

Palo Mayombe jest ciemna stroną Santerii, natomiast Kimbiza związana jest bardziej z duchami światła. Jednym wspólnym mianownikem są tutaj przodkowie lub duchy przodkowem lub przodowe. Czasami oznacza to kult przodków, gdzie chodzi o osoby zmarłe zwiane z dana rodziną i wtedy Tatas składają ofiarę dla przodków w postaci ofiary całopalnej, spotkać też można czynność inicjacyjna polegającą na udaniu się do ortodoksyjnego kościoła jakiejkolwiek religii i złożenie ofiary na sumę w intencji przodków. Nie jest to konieczne, aczkolwiek istnieje pogląd, że złożenie takiej ofiary powoduje, że przodkowie bardziej pomagają, kiedy się ich prosi , a ich działania są o wiele szybsze.

W większości przypadków chodzi tutaj przeważnie o tzw. Ducha przodowego, który wybrany przez daną osobę staje się jej opiekunem.

W voudou Houngan najczęściej odczytuje jakie duchy najbardziej lubią pracować z daną inicjowaną osobą poprzez czytanie z dłoni. Houngam wtedy mówi, że dany duch najczęściej pojawia się wokół niej i to właśnie on powinien być duchem przewodnim tej osoby. W Palo jest podobnie. Duch przewodni staje się opiekunem praktykującego na stałe.

 

Tak samo jak w Vodun, w Kimbiza praktykujący wierzą, że duchy są jak ludzie i składa się im w ofierze jedzenie i picie w postaci surowych składników, jak chleb oraz picia w postaci przeróżnych alkoholi.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...