ryba969 Napisano 14 Stycznia 2011 Udostępnij Napisano 14 Stycznia 2011 (edytowane) Buddyzm A literatura Europejska. Buddyzm jako system filozoficzno - moralny wywarł duży wpływ na kulturę europejską. Wpływ filozofii buddyjskiej jest widoczny w literaturze, zarówno europejskiej jak i polskiej. Buddyzm stracił na znaczeniu w kraju w którym powstał czyli w Indiach. Jednak nieco później buddyzm zaczął przenikać do europy. Wywierając wpływ na wiele dziedzin kultury europejskiej. Pierwszym propagatorem filozofii buddyjskiej w europie był Schopenhauer. Jego książki nie trafiły na odpowiednią epokę, gdyż spotkały się ze znikomym zainteresowaniem. Dopiero pokolenia Młodej polski uznały Schopenhauera za swojego ojca duchowego. Schopenhauer zyskuje sławę dopiero w latach pięćdziesiątych XIX wieku, wtedy jego filozofia rozprzestrzenia się po całej europie. Schopenhauer bazował na filozofii buddyjskiej, którą nieco zmodyfikował. Uznał on że człowiek jest bezradny wobec woli, prezentuje on kilka dróg do wyzwolenia. Jedną z nich jest medytacja. Buddyzm w literaturze młodej polski: Buddyzm wpłynął na literaturę młodej polski. W literaturze z tego okresu widoczny jest motyw Nirwany wywodzący się z buddyzmu. Motyw ten przyjmuje dwie formy: Eternalistyczną - Wieczne trwanie Nihilistyczną - Pustka Motywy buddyjskie widoczne są w twórczości m.in. Tetmajera w wierszach: "Anioł pański" czy "Nie wierzę w nic", oraz De Profundis. W wierszach tych występują motywy cierpienia poprzez pragnienia oraz życia jako cierpienia czy miotania się w kole narodzin i śmierci (Samsara) Wiersze Tetmajera były nacechowane zarówno Schopenhauerem jak i filozofią buddyjską. Buddyzm w literaturze Europejskiej: Motywy buddyjskie przewijają się też przez literaturę europejską. Jednym z przykładów może być "Grek Zorba". W którym jeden z bohaterów lituje się nad pasażerami statku i ich przywiązaniem do rzeczy materialnych, które jak twierdzi, przysłaniają im prawdziwy obraz świata. W tym fragmencie, występuje buddyjski pogląd mówiący o tym że materia jest nietrwała i nie należy się na niej skupiać. Dążenie do posiadania rzeczy materialnych przesłania nam rzeczywisty obraz świata. To co widzimy będąc przywiązanymi do materii jest ułudą, nie jest rzeczywiste * źródłem są moje wykłady z Wiedzy o literaturze... http://literat.ug.edu.pl/tetmajer/043.htm Anioł pański http://www.poema.art.pl/site/itm_49_kazimierz_tetmajer_quotnie_wierze_w_nicquot.html Nie Wierzę w Nic http://www.poezja.org/index.php?akcja=wierszeznanych&ude=1333 De profundis Edytowane 16 Stycznia 2011 przez ryba969 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.