Skocz do zawartości

W jaki sposob "personalne" modele magii wplywaja na inne osoby lub otoczenie .. ?


DMfan

Rekomendowane odpowiedzi

Witam !

Wielce ciekaw jestem jakie beda wasze odpowiedzi na to pytanie ; sprecyzuje je troche. Jak wiemy istnieja rozne "modele magii" wszystkie opieraja sie na emocjach / doznaniach / uczuciach itd ktore sa tylko w naszej glowie .. jakies rytualy do ktorego potrzebne sa swiece kadzidla maja za zadanie wspomagac calosc. Wdlg mnie to wszystko to czysta psychologia. Tylko jedno mi nie pasuje. Duzo czytalem , duzo sluchalem i duzo razy od osoby opetanej demon ze tak powiem "przenosil sie" w osobe ktora towarzyszyla tej osobie np podczas egzorcyzmow. Skoro to cos co wywolujemy bazujac na tylko i wylacznie naszych emocjach .. w jaki sposob moze to oddzialowywac na innych czy ogolnie na otoczenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Modele Magii

W trakcie poszukiwania nowych, coraz to efektywniejszych technik magii zdałem sobie sprawę,że kompozycyjne spojrzenie na historię magii jest dość użyteczne. Magowie zawsze przecież chcieli ująć teorię i praktykę w język swoich czasów. W zależności od poglądów na świat tworzyliróżne modele magii.

Mimo wszystko takie podejście jest nieco ryzykowne: same modele tak na prawdę nic niewyjaśniają. Są tylko ilustracjami procesów, mimo że dość użytecznymi. Co więcej - zbytniasystematyzacja bardziej zaciemnia obraz niż wyjaśnia. I w żadnym wypadku nie powinno się popełniać błędu przeważającej części kabalistów - nie wolno mylić mapy z terenem.

Zatem poniższe pięć (a raczej - cztery + jeden) modele magii powinny być postrzegane jakośrodki do zrozumienia praktycznych możliwości różnych systemów magii, a nie jako ostateczneteorie i/lub wyjaśnienie sposobu działania magii.

Przyjęło się wyróżniać następujące modele:

 

ˇModel Spirytualny

 

ˇModel Energetyczny

 

ˇModel Psychologiczny

 

ˇModel Informacyjny

 

ˇMeta Model

 

Model Spirytualny

Jest to prawdopodobnie najstarszy z modeli magii, chociaż mógł on równie dobrze powstać polub równocześnie z Modelem Energetycznym. Może być odnaleziony na całym świecie wkulturach szamańskich, jak również i w wielu religiach. Jego podstawową przesłanką jest istnienieinnego świata zamieszkanego przez mniej lub bardziej autonomiczne byty takie jak duchy, anioły,demony, bogowie etc. Szaman lub mag jest osobą, która ma wstęp do tego świata. Zapewnewiele po nim podróżował, zdobył przyjaciół, pobił wrogów i/lub zyskał tam sprzymierzeńców i sługi[ang. 'servitors']. Jest to ważne, gdyż cała magia polega na obcowaniu z tymi bytami.Współczesne niemieckie określenie czarownicy, "Hexe", jest dobrą tego ilustracją. Pochodzi onood starogermańskiego słowa "hagazussa", co można przetłumaczyć jako "jeżdżący na grancy"."Hagazussa" porusza się na "granicy między światami", to znaczy jest w domu, świeciecodziennego życia jak i w innym świecie, razem z duchami.

Według Modelu Spirytualnego magia jest wynikiem działań tych, niewidzialnych dla przeciętnegoczłowieka, bytów. Zadaniem szamana/maga jest spowodowanie, by wykonywały one jego wolę.Może to osiągnąć modlitwami, dobijając targu, nakłaniając je pochlebstwami lub też -jak w magiiśredniowiecznej - używając siły i grożąc im.

Ten inny świat może mieć własną geografię, ale zazwyczaj koegzystuje ze zwykłym światem.Kluczem do wejścia doń są odmienne stany świadomości, kontrolowany trans lub ekstaza, wczym szamani są ekspertami.

Model Spirytualny przeważał w tradycyjnej i dogmatycznej magii, aż do czasów współczesnych.Do najbardziej znanych jego propagatorów można zaliczyć Franza Bardon i przynajmniej dopewnego stopnia - Aleistera Crowley'a.

Model Energetyczny

Wzrost zainteresowania Modelem Energetycznym na zachodzie wystąpił przy końcu XVIII wieku,w okresie gdy pojwaił się mesmeryzm. Anton

Mesmer, nie był okultystą w klasycznym tego słowa zanczeniu. Z drugiej jednak stronypostrzegany był przez jemu współczesnych jako sprawca cudów. To właśnie on odkrył (ponowniezresztą) zapomnianą sztukę hipnozy i magnetyzmu. Jego teoria "zwierzęcego magnetyzmu",czyli subtelnej siły wrodzonej organizmom żywym, zyskała sobie szeroką popularność. W celachleczniczych Mesmer używał też i zwyczajnych magnesów.

Mimo iż Rewolucja Francuska położyła kres ruchowi Mesmera, jego idee nie uległy zapomnieniu.Zostały podchwycone przez wielu innych, głównie okultystów, którzy wykorzystali je tworzącwłasne teorie magii. Jednym z pierwszych był Bulwer Lytton z Societas Rosicruciana in Anglia(SIRA). Postulował on istnienie subtelnej energii, którą nazwał Vrill (prawdopodobnie z łaciny -"virilitas" to siła, moc, energia, w ten sam sposób zapewne powstała nazwa Bovril - "bovis" lub"ox" i "Vril"). Możemy zaobserwować interesujące zbieżności między tą teorią i witalistycznymi

teoriami w biologii, które pojawiły się w tym samym czasie. Innymi propagatorami ModeluEnergetycznego byli Reichenbach ze swoją koncepcją Od, Eliphas Levi i jego Astralne Światłooraz Madame Blavatsky, która zaadoptowała teorie Prany z Jogi. W tym samym czasieantropolodzy i etnolodzy odkryli polinezyjskie pojęcie Mana, a azjatyccy naukowcy zasadychińskiego Ki lub Ch'i (Chi). Ostatnie dwa przykłady wyraźnie wykazują, że idea subtelnychenergii wykorzystywanych przez maga sięga czasów o wiele wcześniejszych niż mesmeryzm.Możemy ją zaobserwować nawet we wczesnych kulturach szamańskich. Magia szamańska jestbardzo często mieszanką modeli spirytualnego i energetycznego, to znaczy - szaman możeodwołać się do duchów lub bogów, by dały mu "moc", lub - odwrotnie, używając swej mocy możewymóc na nich przychylność.

Jednakże w "czystej" wersji Modelu, szaman lub mag nie musi odwoływać się do duchów czyinnych bytów. Cały świat jest "ożywiany" przez subtelne siły bądź energie. Podstawowymzadaniem maga jest nauczenie się postrzegania i manipulowania nimi. Jako że wszystkiezjawiska mają czysto energetyczną naturę, istnienie innego świata nie jest konieczne. Dlategomag bardziej "tańczy z energiami" niż "jeździ na granicy". Ale i tu kluczem do używania tychenergii jest trans magiczny, lub używając pojęć Magii Chaosu - gnoza.

Wskazówki teoretyczne i praktyczne odnoszące się do Modelu Energetycznego mogą być odnalezione u wielu autorów, ale szczyt popularności Modelu przypadał na lata '70 naszegowieku, kiedy to napływ wschodniej filozofii (ruch Hipisów) ustanowił takie pojęcia jak czakra ipraca z kundlani podstawą wielu dziedzin okultyzmu. Wyraźne odniesienia do ModeluEnergetycznego można odnaleźć też w "elektromagnetycznych fluidach" czy też "kondensatorach" Franza Bardon.

Model Psychologiczny

Teoria podświadomości Zygmunta Freuda zrewolucjonizowała zachodni sposób myślenia, apsychologię w szczególności. Nagle człowiek stał się istotą tylko częściowo świadomą i tylkoczęściowo nad sobą panującą. Mimo, że psychologia ciągle jeszcze walczy o uznanie jej zapełnoprawną dyscyplinę naukową, ma ona duże znaczenie dla terapii oraz magii.

Model psychologiczny nie stara się wyjaśnić jak działa magia. Według niego podświadomość (lub, według nazewnictwa C.G. Junga, nieświadomość) doprowadza do pożądanych efektów jeślitylko zwrócić się do niej będąc w odpowiednim stanie. Jest to osiagalne poprzez magiczny trans,sugestie oraz użycie symboli magicznych (tj. selektywnej percepcji sensorycznej), jako narzędziasocjacji i środków służących do komunikacji między świadomą wolą maga a jegopodświadomymi zdolnościami odpowiedzialnymi za uzyskanie efektów.

Aleister Crowley poświęcił wiele uwagi Modelowi Psychologicznemu. Nie jest to zaskakujące,jako że Crowley nie tylko starał się nadążyć za rozwojem wszystkich ważniejszych nauk swoichczasów, ale również uważał się za najlepszego psychologa na świecie. Mimo wszystko bardziejskłaniał

się ku Modelowi Spirytualnemu - według niego Aiwass był bytem nadprzyrodzonym. Niemniejjednak umiał wspaniale tłumaczyć magię używając terminów psychologicznych, dzięki czemubrzmiało to sensownie dla jemu współczesnych sceptyków.

Dużo radykalniejszym podejściem odznaczał się Austin Osman Spare. Jego magia sigilicałkowicie bazuje na założeniach Modelu Psychologicznego. W zasadzie jest to odwrotność Freudowskiej teorii kompleksów - poprzez stłamszenie życzenia do formy sigila, a następniezapomnienie go tworzy się sztucznie "kompleks", który następnie zaczyna działać podobnie jakstłumione, podświadome traumy powodują zachowania neurotyczne etc.

Mag używający Modelu Psychologicznego jest programistą symboli i odmiennych stanówświadomości. Nie jest mu potrzebny transcendentalny inny świat lub nawet subtelne energie. Wpraktyce jednak zazwyczaj zakłada, że jedno bądź drugie (albo nawet oba) rzeczywiście istnieje imoże być wykorzystane przez jego podświadomość.

Autorzy tacy jak Israel Regardie, Dion Fortune, William Butler, Francis King, William Gray i do pewnego stopnia Peter Carrol optują za Modelem Psychologicznym, który wydaje się być fundamentalnym w angielsko języcznym świecie magii i który w latach siedemdziesiątych tegostulecia stał się dominującym paradygmatem.

Model Informacyjny

Rozwój Modelu Informacyjnego rozpoczął się około 1987 roku i ciągle trwają dyskusje nad

kierunkiem, jaki powinien on ostatecznie przyjąć. Na dzień dzisiejszy jego założenia brzmią:

 

1.Energia jako taka jest "głupia" - potrzebuje informacji o tym co robić, mogą to być takzwane prawa natury lub bezpośrednie komendy.

 

2.Informacja nie ma masy ani energii. Jest zatem szybsza niż światło. Nie jest również ograniczona przez Einsteinowską czasoprzestrzeń. Dlatego może być wysłana dodowolnego czasu i miejsca. Jest w tym więcej podobieństwa do fizyki kwantowej, niż dorelatywistycznego rozumienia masy i energii. Jednakże informacja może być dołączonado jakiegoś medium, na przykład organizmu lub jakiegokolwiek innego obiektuprzechowującego dane.

 

W początkach teoretycznej dysputy ciągle wierzono, że postulowane przez Ruperta Sheldrake'amorficzne (lub raczej - morfogenetyczne) pola posłużą za podstawę do wyjaśnienia faktycznegosposobu przesyłania informacji. Mimo, że dyskusje ciągle trwają, nie wydaje się by miały one takduże znaczenie. Oczywiście nie można też wykluczyć, że akt Magii Informacyjnej rzeczywiścietworzy takie pola.

Stosowanie, ciągle jeszcze rozwijającego się, Modelu Informacyjnego doprowadziło do powstaniadziedziny, którą nazywam cybermagią (od "cybernetyki" lub "nauki o kontrolowaniu systemów").W przeciwieństwie do powyższych modeli, osiągnięcie efektów w cybermagii nie wymagakorzystania z transu magicznego. Cybermag raczej aktywuje albo swoje banki pamięci, amianowicie mózg i kręgosłup (tzw. czakrę kija golfowego, nazywaną tak z powodu kształtuprzypominającego właśnie kij golfowy), albo osoby docelowej. Pożądana informacja jestnastępnie przywoływana i przesyłana. Przypomina to nieco kopiowanie pod MS-DOSem.Analogia do kopiowania idzie dalej. Pierwotna informacja (nie mająca masy) nie zostaje"utracona" w tym procesie (jak mogłoby się to stać z energią), lecz zostaje zduplikowana. Jest tobardzo ważny postulat, gdyż pozwala to działać nawet magowi znajdującemu się wnienajlepszym stanie, być może nawet prawie kompletnie upitemu, tak długo jak działają jegopodstawowe "systemy podtrzymywania życia" a składnia komend podawana jest poprawnie.

Mimo wszystko, jest chyba oczywistym, że ta technika wymaga uważnej kontroli nad tym, cozwykło się nazywać efektami kundalini. Praktyka wykazała również, że znajomość Jogi iumiejętność medytacji są

nieocenioną pomocą w cybermagii.

Niestety pełny wykład o teorii i praktyce cybermagii nie może być tutaj przedstawiony z brakumiejsca i powinien stać się tematem innego eseju. Obecnie główne eksperymentalne pracebadawcze nad Modelem Informacyjnym prowadzone są przez Magical Pact of the Illuminates ofThanateros (IOT). Niektóre z rezultatów są zdumiewające, zwłaszcza dotyczące przekazywaniawiedzy i umiejętności językowych oraz leczenia.

Mimo, że na pierwszy rzut oka cybermagia wydaje się być bardzo nowoczesną i nietradycyjną, jejkorzenie sięgają bardzo dawnych czasów. Przemawiają za tym choćby podania o wschodnichguru, którzy przed śmiercią przekazywali całą swoją wiedzę następcom. Zazwyczaj dokonywanotego za pomocą długiej, wspólnej medytacji.

Ten przykład pokazuje też, że rożne modele magii istniały i koegzystowały od zawsze. Tym cozmieniało się z biegiem czasu był nacisk kładziony na taki lub inny model.

Meta-model

Meta-model nie do końca jest "modelem", lecz raczej - instrukcją użycia innych modeli. Jegopodstawowym przesłaniem jest "Zawsze korzystaj z modelu najodpowiedniejszego dla twoichcelów". Brzmi to jak truizm, lecz jak zobaczymy - dla wielu magów nie jest to tak oczywiste jakmogłoby się wydawać. Silnie zakorzenione w magii chaosu twierdzenie "Nic nie jest prawdziwe.Wszystko jest dozwolone" ostatecznie sprowadza się do czystego pragmatyzmu. Zanim rozwinę tą kwestię, przyjrzyjmy się praktycznemu zastosowaniu powyższych modeli i różnicom międzynimi na przykładzie uzdrawiania.

W Modelu Spirytualnym uzdrawianie jest postrzegane jako egzorcyzm: choroba spowodowana jest "złymi", lub przynajmniej, niepożądanymi bytami. Muszą one zostać zneutralizowane iodegnane przez szamana lub maga. W przypadku człowieka chorującego na serce, szamanmoże, na przykład, "zobaczyć" zieloną jaszczurkę w pobliżu serca, która musi zostać usunięta. Wtym celu szaman najprawdopodobniej wezwie na pomoc swoje duchy, które już załatwią sprawę.Odpowiednio wyegzorcyzmowany pacjent zostaje uwolniony od swych dolegliwości i szybko

wróci do zdrowia.

W Modelu Energetycznym wszystkie choroby są powodowane przez energetyczneniezrównoważenie. Zatem nasz pacjent może mieć zbyt dużo (lub - zbyt mało) "ognistej energii"w swojej czakrze serca. Zadanie maga polega na przywróceniu równowagi energetycznej, copotocznie nazywane jest "zdrowiem". Może tego dokonać przez nakładanie rąk, użyciekryształów i kamieni szlachetnych, magnetyzm, masaż czakry etc. Gdy równowaga zostajeprzywrócona pacjent jest uzdrowiony.

Według Modelu Psychologicznego choroba ma zasadniczo psychosomatyczną naturę. Dlategoteż w celu wyleczenia z choroby mag albo odprawi z pacjentem rytuał mający na celupodniesienie jego odporności i rozwiąże jego problemy (np. rytuał saturniańsk by uporać się z"saturniańskimi wyzwaniami", których najwyraźniej pacjent unikał popadając w chorobę) lub też naładuje sigil mający uzdrowić pacjenta. Najprawdopodobniej jednak mag poradzi pacjentowi bysam narysował i naładował sigila.

W Modelu Informacyjnym cybermag przeniesie "matrycę leczącą" do systemu pacjenta (lubstworzy "pole morficzne" zdrowia i samoleczenia) i pozwoli, by energie pacjenta wykonały resztę pracy automatycznie. Ten sposób leczenia opiera się na założeniu, że energie są wystarczającomocne, by poradzić sobie z chorobą. W innym wypadku mag albo przeskoczy do ModeluEnergetycznego i dostarczy pacjentowi odpowiednią ilość energii, albo stworzy jeszcze jedną matrycę informacyjną, by spowodować dopływ potrzebnej energii.

Zgodnie z Meta-modelem mag wcześniej zdecyduje, który paradygmat przyjmie. Nie wyklucza tooczywiście zmiany paradygmatu w czasie pracy, czy też łączenia ich. Zazwyczaj decyzja zostajepodjęta według kryteriów praktyczności, efektywności i własnych preferencji. I tak, ja przyuzdrawianiu innych osób najczęściej korzystam z Modelu Spirytualnego lub Energetycznego.Natomiast w stosunku do siebie samego wolę używać Modelu Psychologicznego lubInformacyjnego. Poza tym, efekty pracy w Modelu Informacyjnym są widoczne niekiedy dopieropo dwóch dniach i dlatego w przypadku dokuczliwego bólu lepiej zastosować Energetyczne"nakładanie rąk".

Kolejną ważną sprawą jest właśnie czynnik czasowy. Tradycyjne rytuały Modelu Spirytualnegomogą wymagać od połowy dnia do tygodni lub nawet -miesięcy. Operacje wykonywane w ModeluEnergetycznym rzadko trwają dłużej niż kilka godzin. Do utworzenia sigila, jednej z najszybszychtechnik Modelu Psychologicznego, potrzebne jest od pięciu do dziesięciu minut. Jednakżedziałania w Modelu Informacyjnym zajmują około trzech czwartch sekundy. Doświadczonymmagowie mogą to zrobić nawet szybciej.

Mimo pozornej oczywistości, wrodzony relatywizm Meta-modelu jest dla wielu ludzi uciążliwy.Tyczy się to zwłaszcza początkujących. Typowy dialog może przyjąc taką postać:

 

ˇCzy istnieją duchy?

 

ˇW Modelu Spirytualnym istnieją.

 

ˇA w Energetycznym?

 

ˇW Modelu Energetycznym mamy do czynienia z subtelnymi formami energii.

 

ˇA co z Modelem Psychologicznym?

 

ˇTam występują projekcje podświadomości.

 

ˇA w Modelu Informacyjnym?

 

ˇTu mówi się o sektorach informacyjnych.

 

ˇNo dobrze, to istnieją te duchy czy nie?

 

ˇW Modelu Spirytualnym istnieją.

 

Taka pętla logiczna zazwyczaj jest dość frustrująca. Ale gdy pytający twierdzi, że mag stara się uniknąć odpowiedzi, przeocza tym sam fakt, że on sam hołduje odwiecznemu przywiązaniu doabsolutnych, "obiektywnych" prawd, co już dawno przestało być "w dobrym tonie". Dzisiejszycyberpunkowy mag wie, że wolność i dogmat wzajemnie się wykluczają.

UBIQUE DAEMON .'. UBIQUE DEUS .'.

Frater U.'.D.'. - Modele Magii

 

tłumacz nieznany

  • Lubię to! 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
Skoro to cos co wywolujemy bazujac na tylko i wylacznie naszych emocjach .. w jaki sposob moze to oddzialowywac na innych czy ogolnie na otoczenie.

bo tak naprawde nie wiadomo jak to dziala - i nie ma mozliwosci tego sprawdzenia

sa rozne modele ktorych zastosowanie w praktyce sprawia ze dany model dziala - ale jednoczesne dzialanie wzajemnie wykluczajacych sie modeli tylko pokazuje ze model = teoria a nie prawda ostateczna

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...