Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Ejbert

Futhark klasyczny podzielony jest na 3 aetty (átt - rodzina, krewni, klan), w każdej grupie jest po 8 run. Każdej grupie patronuje konkretny bóg nordyckiego panteonu, zaś z runami danego aettu kojarzeni są bogowie i inne postacie mitologiczne oraz atrybuty.

 

Pierwszy Aett należy do Freya lub Frei (jak kto woli).

Są tu runy: Fehu, Uruz, Thurisaz, Ansuz, Raido, Kenaz, Gebo, Wunjo.

Te runy opisują sprawy związane z pierwotną siłą życiową, kreacją, szeroko rozumianą płodnością, zmysłowością, seksualizmem i potencją, materią, dobrobytem, powodzeniem, obfitością i radością życia.

Tą grupę można ją porównać początkową częścią życia ludzkiego (dzieciństwo, młodość) - czyli tym okresem, kiedy ufnie, entuzjastycznie i bez uprzedzeń człowiek poznaje życie i beztrosko korzysta z jego uroków.

 

Drugi Aett należy do Hagal (ew. Heimdalla - w zależności jakie kto znaczenie nadaje pierwszej runie - Hagalaz).

Są tu runy: Hagalaz, Naudhiz, Isa, Jera, Eihwaz, Pertho, Algiz, Sowelo.

Te runy wiążą się z nieprzyjemną stroną życia: z trudnościami, przeciwnościami, trudami, konfliktami, katastrofami, klęskami (osobistymi albo naturalnymi), walką, cierpieniem i śmiercią. Ale są to także runy inicjacji, poznania tajemnic, przemiany, głębszej kreacji, ochrony i zwycięstwa.

Tą grupę można porównać z okresem wejścia w dorosłość, zdobywania doświadczenia życiowego i mądrości, co jest możliwe poprzez pokonywanie trudności; godne znoszenie cierpienia, hart zdobywany "w boju" - po przeżyciu trudnych lecz rozwijających doświadczeń.

 

Trzeci Aett należy do Tyra.

Są tu runy: Tiwaz, Berkana, Ehwaz, Mannaz, Laguz, Ingwaz, Dagaz, Othala (również wymienia się kolejność: Othala, Dagaz)

Te runy prowadzą człowieka do dojrzałego rozumienia siebie, swojego życia, otaczającego świata. Są to runy boskiego porządku, sprawiedliwości, rozwoju, spokoju, harmonii, równoważenia przeciwieństw, jedności i zespolenia. Są to też runy odnalezionego celu i sensu życia, ugruntowania (zakotwiczenia) w ziemskiej przystani, spełnienia materialnego, odnalezienie swojego miejsca na ziemi - w rodzinie, w społeczeństwie, kraju, wreszcie oświecenia duchowego.

Tą grupę można porównać do "mądrości starca", do kogoś, kto przeżył wiele i "wrócił do domu ojca", odnalazł swoją przystań, swoje miejsce, dojrzał, doznał - wg dzisiejszej mody - "oświecenia" i teraz może (ma prawo) dzielić się tym doświadczeniem z innymi (uczyć innych) i cieszyć się szacunkiem otoczenia.

 

źródło: literatura, m.in. B. Tern.

  • Lubię to! 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×