Moderator Ejbert Posted December 25, 2018 Moderator Share Posted December 25, 2018 Zabytki runiczne Wiedzę o runach czerpiemy z dwu podstawowych źródeł: epigraficznych (to napisy wykonane w materiale twardym) oraz literackich. Źródła epigraficzne obejmują wszelkie napisy runiczne wykonane na kamieniach (stele, kamienie runiczne, płyty nagrobne), w metalu (broń, hełmy, naczynia, monety itd.), ozdobach (brosze, naszyjniki, medaliony, bransoletki, pasy, klamry), narzędziach i rzeczach użytkowych, na amuletach, braktetach (to cienkie złote krążki tłoczone wg wzorów wziętych z Imperium rzymskiego i używane jako ozdoby lub wisiorki). Najstarszym znaleziskiem z inskrypcją runiczną jest brosza z Meldorf (Niemcy), z ok. 50 r. (inskrypcja nieodszyfrowana) oraz grzebień z rogu jelenia z ok. 160 - 200 r. z napisem runicznym "HARJA" znaleziony w Vimose na wyspie Funen (Dania). Najstarszym napisem runicznym z pełnym alfabetem futharku starszego jest kamień z Kyvler z Gotlandii (Szwecja) z ok. 400 r. Tineke Looijenga (docent językoznawstwa) dzieli zabytki runologiczne na dwa okresy: archaiczny i właściwy. Okres archaiczny, przedchrześcijański I/II - IV w. to okres używania klasycznego, starszego futharku z lokalnymi różnicami (w tym futhork anglofryzyjski). Teksty są krótkie, zagadkowe, często to jedynie imiona (właścicieli, darczyńców czy twórców) a wiele inskrypcji jest trudnych do odczytania i zinterpretowania. Niwiele z nich ma jakiekolwiek znaczenie magiczne czy religijne, jest wiele napisów pseudorunicznych. Jest tu ok. 450 różnych artefaktów, w tym 200 runicznych brakteatów z inskrypacjami napisanymi starszym futharkiem i obejmującymi obszary Skandynawii, południowo-wschodniej Anglii, Niderlandów, połnocne Niemcy i tereny Europy Wschodniej. Pismo runiczne pp. było znane tylko wybranym / wtajemniczonym rzemieślnikom, elicie wojowników i możnym (szlachetnie urodzonym) i w związku z tym nie było rozpowszechnione. Być może wiąże się to z interpretacją wyrazu runa w znaczeniu: tajemny, sekretny. Zabytki epigraficzne znaleziono również poza terenem Skandynawii i Germanii: na terenach Polski, Rosji, Ukrainy, Rumunii, Serbii, Turcji. Wszystkie napisy są jednak bardzo zwięzłe i trudno stąd o analizę językoznawczą, tak więc są one jedynie dowodem używania alfabetu runicznego w danej wersji. Okres właściwy, chrześcijański VII - XV w. to okres coraz bardziej powszechnego użycia run. Następuje ogromne zróżnicowanie inskrypcji i samych rodzajów liter runicznych oraz alfabetów (lokalne i regionalne). Futhark stosowany jest już w pismach prywatnych i publicznych, są także teksty chrześcijańskie pisane runami. Zasięg używania alfabetu runicznego obejmuje Skandynawię, Wyspy Brytyjskie, Islandię, Niemcy, Europę Północną i Wschodnią,, pojawiają się również na teranach basenu Morza Czarnego, aczkolwiek tu najczęściej na przedmiotach przenośnych. Bardzo wiele jest napisów w młodszym futharku na kamieniach runicznych oraz w manuskryptach. Kamienie runiczne to głazy lub mniejsze kamienie z inskrypcjami runicznymi usytuowane na polach, w miejscach zgromadzeń (thing), w pobliżu dróg, na mostach, wbudowywano je w domostwa. Powstawały one od II do XII [do ok. 1100 r.] najczęściej na terenie Norwegii, Szwecji i Danii. Stawiano je by upamiętnić zmarłych, ważne wydarzenia, wytyczały granice osad (wsi), pełniły rolę informacyjną - opisywano na nich podróże, sukcesy i tragedie, zapisywano też zakazy i nakazy. Inskrypcje informowały, że kamień został wzniesiony przez xxx -/ dla xxx /lub w celu xxx W późniejszych inskrypcjach występują już motywy chrześcijańskie, jak modlitwa za zmarłego, polecenie jego duszy Bogu itp. źródło: B.Tern 2 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.