Administrator Popular Post Ismer Posted March 22, 2021 Administrator Popular Post Share Posted March 22, 2021 Hyleg Pojęcie hylegu (Haylaj) pojawiło się wprawdzie dopiero w astrologii arabskiej, ale jest ono tożsame znaczeniowo z antyczną aphetą. Tak więc analogicznie jak apheta, hyleg (dominus vitae) odpowiada za zdrowie, witalność, cielesność, siły życiowe, życiową substancję oraz w ogóle życie w jego materialno-cielesnym aspekcie. Stąd też hyleg odgrywał kluczową rolę w przewidywaniu długości życia w rozumieniu zasobu sił witalnych, a nie w prognozowaniu gwałtownej śmierci wskutek wypadku, katastrofy czy wojny. Istnieje bardzo wiele reguł pozwalających wyznaczyć hyleg. Procedury te różnią się na tyle, a niekiedy wręcz wykluczają, że może to nastręczać wielu trudności. Nie ma tu miejsca, ani nawet takiej potrzeby, aby referować wszystkie metody. Wystarczy podkreślić, że inaczej kwestia ta wygląda na przykład w pismach Bonatusa, a inaczej u Williama Lilly’ego. Mimo to każda z tych procedur jest jakimś wariantem instrukcji źródłowej, jaką znajdujemy w 10. rozdziale księgi III Tetrabiblos Ptolemeusza, zatytułowanym „O długości życia”. Zdaniem Ptolemeusza, planeta będąca hylegiem może znajdować się wyłącznie w określonych domach horoskopu, zwanych miejscami hylegialnymi. Najważniejszym miejscem hylegialnym jest dom I, ściślej mówiąc obszar rozciągający się 5° nad i 25° poniżej ascendentu. Drugim w kolejności jest dom XI, który w dawnej astrologii nosił nazwę „dobry duch”. Następne to domy X i IX oraz - jako ostatni w kolejności - dom VII (5° przed i 25° nad descendentem). Taki wybór nie jest w żadnym razie arbitralny. Miejscami hylegialnymi są po prostu domy zawarte w dziennej wędrówce Słońca symbolizującej życie od narodzin do starości (zob. wyżej). Dlaczego jednak zostały wyłączone z tego domy XII i VIII? Otóż, z tej prostej przyczyny, że domy te nie są połączone z domem pierwszym żadnym aspektem (Ptolemeusz, jak i większość dawnych astrologów, nie uznawał półsekstylu czy kwinkunksu za aspekty znaczące i efektywne). Planetami mogącymi być hylegiem są wyłącznie Słońce lub Księżyc, względnie najsilniejsza planeta, albo Punkt Szczęścia bądź ascendent. Ustalanie hylegu rozpatruje się w zależności od tego, czy horoskop jest dzienny, czy nocny. W angielskich przekładach Tetrabiblos zarówno autorstwa F. E Robbinsa jak J. M. Ashmanda zamiast terminu „apheta” użyty został termin „prorogator”, co w tym kontekście znaczy dokładnie „planeta przedłużająca życie”. W żaden sposób nie zmienia to sensu astrologicznego wywodu o hylegu, który może być nazywany aphetą bądź właśnie prorogatorem. W przypadku horoskopu dziennego (Słońce nad horyzontem), Ptolemeusz podaje następujące kroki: 1. Hylegiem jest Słońce, o ile znajduje się w domach hylegialnych (XI, X, IX); 2. Jeśli Słońce tam nie przebywa, bierzemy pod uwagę Księżyc. 3. Jeśli i Księżyc nie znajduje się w żadnym domu hylegialnym, to hylegiem będzie naj- silniejsza planeta (położona w hylegialnych miejscach). Siła planety odpowiada jej godności, która może być pięciorakiego rodzaju: a) domicyl, b) egzaltacja, c) troistość, d) granice, e) aspekt. 4. Jeśli takiej planety nie ma, hylegiem jest wówczas Ascendent. Analogicznie postępujemy w przypadku horoskopu nocnego (Słońce pod horyzontem): 1. Hylegiem jest Księżyc, o ile znajduje się w miejscu hylegialnym. 2. Jeśli nie, bierzemy pod uwagę Słońce, które w tym przypadku może znajdować się wyłącznie w domu I, względnie 5° przed descendentem. 3. Jeśli nie jest nim również Słońce, hylegiem będzie najsilniejsza planeta, analogicznie jak w pkt. 3 powyżej. 4. Jeśli w miejscach hylegialnych nie ma żadnej planety w godności, a urodzenie nastąpiło po pełni Księżyca, wtedy hylegiem będzie Punkt Szczęścia, o ile położony jest w domach hylegialnych. Jeżeli nie, ostateczną opcją jest ascendent. Jeżeli zaś urodzenie nastąpiło po nowiu Księżyca, wówczas hylegiem od razu będzie ascendent. Jeżeli zaś zarówno Słońce, jak i Księżyc znajdą się w domach hylegialnych, to hylegiem będzie silniejsze światło. Na przykład, gdy Słońce z Księżycem znajdą się w domu pierwszym, to hylegiem będzie Księżyc (jako planeta nocna położona w nocnej połowie horoskopu). Hyleg ma pierwszorzędne znaczenie w formułowaniu prognoz astrologicznych. Najważniejszy jest tu władca granic (łac. terminus) dyrekcyjnego hylega. W dyrekcjach symbolicznych hyleg przesuwa według klucza 1° = 1 rok życia zgodnie z dobowym ruchem ciał niebieskich, czyli od wschodu do zachodu, a więc tak, jakby retrogradował. Jeżeli przykładowo hyleg położony jest 18° Barana, to w 30. roku życiu znajdzie się on 18° Ryb, a więc w granicach Merkurego, który wskaże na główną tendencję życiową w danym okresie. W przypadku gdy dyrekcyjny hyleg dodatkowo utworzy aspekt do planety natalnej, wskaże ona na określone wydarzenia i punkt zwrotny. Wpływ tej planety, zwanej w dawnej terminologii "wspólnikiem", symbolizuje otwarcie nowego rozdziału w życiu urodzonego. W tradycyjnej astrologii, od późnego średniowiecza, planetarny władca granic dyrekcyjnego hylega, jak i "wspólnik" odgrywały priorytetową rolę w solariuszu. Zdaniem dawnych mistrzów, położenie tych planet w horoskopie solarnym wskazuje na obszary i sposób manifestowania się tej energii w ciągu całego roku. Jednak nie są to jedyne elementy stosowane w dawnej predykcji. Chcąc prawidłowo przeprowadzić roczną prognozę, należy również wziąć pod uwagę profekcje, które zmieniają się wraz z kolejnym solariuszem. źródło: P.Piotrowski 1 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.